adidas

Trocha z historie značky adidas

Adolf Dassler se narodil 3. listopadu roku 1900 v malém bavorském městečku zvaném Herzogenaurach. V tomto malém městečku vyrůstal se třemi sourozenci a kamarády, kteří ho přátelsky oslovovali „Adi“.

Městečko mající asi 4000 obyvatel bylo označováno za město soukeníků. Stejně tak Adiho otec Christop byl velice uznávaný soukenický mistr. Jeho matka, Paulin, provozovala vlastní menší prádelnu. Adi měl vždy blízko ke sportům a sportovním aktivitám. Už jako malý provozoval se svými kamarády sportovní soutěže a hry. Sportovní potřeby a vybavení si s kamarády vyráběl sám. Láska ke sportu později přivedla Adiho k vytvoření celosvětově známé značky, kterou oblekájí špičkoví sportovci, vítězové Olympijských her i pokořitelé světových rekordů.

Původně se však Adi vyučil pekařem, po vystudování se tomuto oboru odmítl déle věnovat. Láska ke sportu zvítězila. Když se jeho matka rozhodla ukončit provoz prádelny, kterou provozovala v malém přístavbě u rodinného domu. Na tomto místě o rozměrech 20 m² položil základy celosvětově uznávané značce adidas.

1949

Ve městě Furth Adi Dassler 18. srpna 1949 zaregistroval v obchodním rejstříku společnost „Adolf Dassler adidas Sportschuhfabrik. V tom stejném roce byly poprvé u produktů použity 3 pruhy, které symbolizují produkty adidas dodnes. Symbol tří pruhů nezůstal znám pouze v rodném městečku Adiho, Herzogenaurachu, ale tento symbol je proslaven po celém světě a jednoznačně identifikuje značku adidas.

1952

V roce 1952 vyhrál Emil Zátopek za přispění obuvi adidas na Olympijských hrách v Helsinkách v jednom týdnu zlatou medaily za běh na 5 tisíc metrů, na 10 tisíc metrů a zároveň i maraton. Což se dodnes nikomu nepodařilo překonat. Všechny tyto závody zaběhl v běžecké obuvi adidas, které nebyly až tak půvabného vzhledu, ale důležité bylo, že mu dopomohly k vítězství.

1954

Rok 1954 byl velkým krokem pro značku adidas na světovém poli. V tomto roce se konalo mistrovství světa ve Švýcarsku. Mistrovství se zúčastnilo i Německo, které bylo během 2. světové války zničeno. Celé Německo soustředilo svou pozornost jinam než na konané mistrovství, a proto ani nikdo neočekával velký úspěch německého mužstva. Zvláště pak, když ve finále měli nastoupit proti dosud neporaženému maďarskému týmu. Ten den však štěstí bylo přikloněno na straně německého mužstva, lépe řečeno tomuto mužstvu byl nakloněn Adi Dassler. Hráče německého týmu vybavil novými kopačkami z tenčí a zároveň lehčí kůže, kopačky adidas byly zároveň vybaveny šroubovacími kolíky. Při finále bylo deštivé počasí, Maďaři se potýkali s promočenými a nasáklými kopačkami, jejich kolíky byly příliš krátké a na promáčeném poli se mnohem hůře pohybovaly. Němečtí hráči do zápasu nastoupili s fotbalovou obuví adidas mající delší kolíky, kopačky jim tak umožnily pevné zapření a lepší kontakt s míčem a dopomohly jim k vítěžství. Německo díky tomu získalo ztracenou sebedůvěru a Adi Dassler získal celosvětové uznání. Značka adidas zde také slavila vítězství, stala se špičkou na trhu s fotbalovými produkty.

1963

Adidas rozšířil své portfólio o fotbalový míč. První vyrobený míč skládající se z 18 kožených dílů nesl název Santiago. V roce 1966 byl použit na mistrovství světa ve fotbale v Anglii jako náhradní míč. O 3 roky později adidas vyrábí první oficiální míč s názvem Telstar určený pro mistrovství světa.

1994

Už v roce 1954 se stal adidas jedničkou na trhu v oblastni fotbalové obuvi a fotbalového vybavení. Tuto jedničku na trhu se proto snaží neustále kopačky inovovat. V roce 1994 to dokazuje na Mistrovství světa v USA po představení fotbalové obuvi adidas Predator. Tyto kopačky mají speciálně zvlněný povrch. Hráči na mistrovství měli lepší kontakt s míčem, zvlnění také dodávalo míči větší faleš. Když se spojily kopačky Predator s novou technologií Traxion, vznikly kopačky s naprosto revolučním designem v historii výroby fotbalové obuvi. V roce 2010 představily kopačky adidas Predator na Mistrovství světa FIFA 2010 v jižní Africe už svou desátou generaci

2006

Mistrovství světa FIFA 2006 se konalo v Německu. Ku této příležitosti chtěl adidas přijít s něčím zcela výjimečným, což se také povedlo. Na Mistrovství byl představen nový fotbalový míč nesoucí název Teamgeist. Tento název v doslovném překladu znamená týmový duch. Takového týmového ducha musí mít každý vítězný tým a právě fotbalový míč Teamgeist má představovat týmového ducha. V čem je tento míč tak výjimečný? Jedná se o první míč, který je tvořen pouze 14-ti díly, míč má tedy o 60 procent méně spojů, kde se setkávají tři díly a celková délka švů se snížila o 15 procent. Díky těmto vlastnostem má míč dokonale hladký a kulatý povrch, který dodává hráčům větší kontrolu nad míčem a lepší přesnost. Na čtyřtýdenním turnaji se stal jednoznačným vítězem fotbalový míč adidas Teamgeist..